Σημαντικά λιγότερο κινήθηκαν τα αυτοκίνητα στους δρόμους όλου του κόσμου το 2020. Τα lockdown, η τηλεργασία και η προτροπή του «Μένουμε σπίτι», είχε σαν αποτέλεσμα η κίνηση να είναι μειωμένη σε 387 πόλεις παγκοσμίως σε σχέση με το 2019, ενώ μόλις 13 σημείωσαν αύξηση σε σχέση με πέρσι. Αυτό έδειξε έρευνα της γνωστής εταιρείας συστημάτων πλοήγησης TomTom, σχετικά την κυκλοφορία και τη συμφόρηση στους δρόμους για 57 χώρες και 416 πόλεις σε 6 ηπείρους.
Οι μήνες που διαπιστώθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης της κυκλοφορίας ήταν τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο, ξεπερνώντας το 50% συγκριτικά με το 2019. Ουσιαστικά, ήταν οι μήνες του πρώτου σκληρού lockdown. Είναι
χαρακτηριστικό, ότι τον Απρίλιο μειώθηκε περισσότερο από 50% η κυκλοφορία στις 414 από τις 416 πόλεις της υφηλίου! Παρόλα αυτά, σε κάποιες πόλεις το φαινόμενο της κυκλοφοριακής συμφόρησης παρέμεινε έντονο, με την Μόσχα να κατέχει την πρώτη θέση. Ακολούθησαν η Μουμπάι, η Μπογκοτά και η Μανίλα στις Φιλιππίνες.
Όσον αφορά την Αθήνα, η ελληνική πρωτεύουσα βρέθηκε στην 36η θέση παγκοσμίως ανάμεσα στις πόλεις με τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Σε σχέση με το 2019, το φαινόμενο μειώθηκε κατά 9%, ενώ ο μήνας με τις περισσότερες ώρες και μέρες συμφόρησης ήταν ο Φεβρουάριος. Αντίθετα, ο Απρίλιος ήταν αυτός με το μικρότερο ποσοστό, ενώ ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως η ημέρα με το μεγαλύτερο πρόβλημα συμφόρησης ήταν η 6η Νοεμβρίου!
Μάλιστα, τότε παρατηρήθηκε και η μεγαλύτερη έξοδος από την πόλη. Συγκριτικά με το 2019, η κίνηση στην Αθήνα ήταν μειωμένη κατά 21% τις πρωινές ώρες και 20% τις απογευματινές. Μια άλλη έρευνα ωστόσο δείχνει πόσο ανθεκτικοί μπορούν να γίνουν οι άνθρωποι στην προσπάθειά τους να βρουν τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων και να προσαρμόζονται στις εκάστοτε συνθήκες. Όπως αποκαλύπτουν τα ευρήματα της ένατης ετήσιας έρευνας Looking Further with Ford Trends Report, που πραγματοποιήθηκε σε 14 χώρες, το 69% των ερωτηθέντων δήλωσε συγκλονισμένο από τις ανατρεπτικές αλλαγές σε όλο τον κόσμο. Σε ερώτηση για το πόσο καλά έχουν προσαρμοστεί στις αλλαγές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το 53% απάντησε ότι η προσαρμογή «ήταν δυσκολότερη από όσο είχα φανταστεί», ενώ το 47% δήλωσε ότι ήταν «ευκολότερη από όσο είχα φανταστεί».
Για τις νεότερες γενιές ήταν δυσκολότερο συγκριτικά με τις μεγαλύτερες ηλικίες: το 63% της Γενιάς Ζ (διάδοχοι των millennials, γεννηθέντες μετά το 1996) δήλωσε ότι η προσαρμογή ήταν δυσκολότερη από όσο είχε φανταστεί, έναντι του 42% της γενιάς Baby Boomers που απάντησε το ίδιο. Ανάμεσα στις άλλες τάσεις που ανέδειξε η έρευνα είναι το αυξημένο άγχος, λόγω του COVID-19, σε όλους. Πιο συγκεκριμένα είναι διπλάσιο από αυτό που ένιωθε ο κόσμος του προηγούμενο έτος. Τέσσερις στους 5 δηλώνουν ότι πρέπει να φροντίζουν καλύτερα τη συναισθηματική και ψυχική ευεξία τους.
Έχοντας συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις τις πανδημίας στην πνευματική υγεία, οι άνθρωποι ανακαλύπτουν καινοτόμους τρόπους για να αντέχουν και να επικοινωνούν. Προκειμένου να διαχωρίσουν τα όρια ανάμεσα σε εργασία και προσωπική ζωή, που λόγω της καραντίνας έχουν έρθει πιο κοντά, πολλοί είναι αυτοί που καταφεύγουν σε αποδράσεις με το αυτοκίνητό τους για να χαλαρώσουν από τη ρουτίνα. Επιπλέον, αναζητείται η συντροφιά ως αντιμετώπιση της μοναξιάς που έχει φέρει η πανδημία. Έτσι, πολλοί είναι εκείνοι που εξετάζουν την αλλαγή τόπου κατοικίας, την επιστροφή στην οικογενειακή εστία καθώς και την αναζήτηση συντροφιάς με νέους τρόπους–μέσω διαδικτύου ή εκτός αυτού.
Επίσης, έχει αλλάζει εν μέσω της πανδημίας ο τρόπος αγοράς και αναζήτησης προϊόντων. Μεγάλες και μικρές εταιρείες προσαρμόζονται με τρομερή ταχύτητα. Πλέον, πολλοί καταναλωτές ενστερνίζονται και απολαμβάνουν τη νέα κανονικότητα. Το 75% των ενηλίκων δηλώνει ικανοποιημένο από τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες έχουν βελτιώσει την εμπειρία του shopping από τότε που ξεκίνησε η πανδημία, ενώ το 41% δεν επιθυμεί επιστροφή στη συμβατική, προ COVID-19 διαδικασία αγοράς προϊόντων. Αν και η πανδημία δίνει την αίσθηση ότι τα πάντα είναι μπλοκαρισμένα παρατηρείται άνθιση στα μέσα προσωπικής μετακίνησης, με τις πωλήσεις ποδηλάτων να έχουν εκτοξευθεί αυτό το διάστημα. Ακόμη και οι πωλήσεις αυτοκινήτων σημειώνουν άνοδο τελευταία, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν προστασία, γνωρίζοντας ότι μπορούν να ελέγχουν το περιβάλλον τους. Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, το 67% των ενηλίκων σε όλο τον κόσμο εμφανίζεται αισιόδοξο για το μέλλον των αυτόνομων οχημάτων και το 68% των γονιών θα προτιμούσε το παιδί του να κινείται με ένα αυτόνομο όχημα παρά να ταξιδεύει δίπλα σε έναν άγνωστο οδηγό.
Αναμφίβολα το 2020 ήταν μία χρονιά που κανείς δεν είχε προβλέψει. Ο κορονοϊός επέφερε οικονομικό, πολιτικό και συναισθηματικό χάος, δοκιμάζοντας τα όρια αντοχής του ατόμου, της οικογένειας, του συστήματος υγείας και ολόκληρων τμημάτων της κοινωνίας. Είχε όμως και θετικά στοιχεία, όπως η μείωση της άσκοπης κυκλοφορίας στους δρόμους η οποία λειτουργεί προς όφελος του περιβάλλοντος, η στροφή σε πιο αυτοματοποιημένες – ψηφιακές διαδικασίες της καθημερινότητάς μας, αλλά και η μεγαλύτερη εστίαση σε όσα έχουν πραγματικά αξία στη ζωή μας.